Som en af landets første boligorganisationer indførte Himmerland Boligforening for et års tid siden en ordning med eldelebiler til beboerne i et par afdelinger i det østlige Aalborg. Siden kom flere afdelinger i samme bydel og i Svenstrup med - og nu får beboerne i endnu en afdeling nem adgang til de særdeles populære eldrevne delebiler.
- Denne gang er det Magisterparken, der får ladestation og P-plads til eldelebil og også her forventer vi en høj belægningsprocent. Faktisk er den oppe omkring 80, hvilket er betydeligt mere, end vi turde håbe, da vi indgik samarbejdsaftalen med delebilsfirmaet Tadaa!, fortæller direktør Ole Nielsen, Himmerland Boligforening.
Det er hans forventning, at Magisterparken blot er den næste i en længere række af afdelinger med eldelebil:-
- Vi satser på, at endnu flere kan få glæde af ordningen, blandt andet i forbindelse med vores ungdomsboliger på den centrale havnefront i Aalborg, for her er der virkelig mange potentielle brugere.
Introduktionen af eldelebil sker tirsdag 9. maj 2017 kl. 15-17 i Magisterparkens fælleshus.
Introduktionen af eldelebil sker tirsdag 9. maj 2017 kl. 15-17 i Magisterparkens fælleshus, hvor medarbejdere fra Tadaa! vil hjælpe beboerne med at blive oprettet som brugere, ligesom de vil give råd om abonnementsformer og gøre de nye brugere klar til at køre i eldelebil. Og har man lyst, er der også mulighed for at fa° en prøvetur.
Der er tale om en abonnementsordning, hvor beboeren via en app booker en eldelebil, henter den på en p-plads nær boligen, fjerner ladestikket, låser bilen op med app'en og kører så meget, som han eller hun har brug for.
En delebil kan erstatte behovet for mellem fire og ti privatejede biler og dermed et tilsvarende antal p-pladser. Det giver væsentligt mindre pres på parkeringsarealet i området og da der er tale om elbiler, skal de have en fast, central placering med ladeudstyr. Det betyder også, at beboerne altid ved, hvor de kan finde bilen, når de skal bruge den, siger Ole Nielsen og han fortsætter:
- Der er blandt andet tale om intelligente ladestandere, så opladningen sker på den billigste og mest miljøvenlige måde. Dertil kommer, at eldelebilerne løbende indsamler data om kørselsmønstre og strømforbrug, hvilket kan være med til at forbedre både brugeroplevelsen og den enkelte bils funktion. Fordi opladestationerne er koblet op imod elnettet, kan bilerne lades billigst muligt, når der kommer fleksible elpriser - og når der bliver åbnet mulighed for det, vil vores system endda kunne sende strøm tilbage på elnettet.